Less på internet och världen!

Som så brukar så tog jag imorse upp min mobil och gick in på aftonbladet.se när jag vaknat. Oftast är det nyheter i allmänhet som jag läser och sedan kanske jag reflekterar en del över dessa men det stannar där. Idag kändes det dock som att bägaren rann över i och med följande artikel: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16042387.ab ! Och jag blir helt ärligt så less att alla mina kroppsdelar tar en stor suck och det känns som att hela jag imploderar fullständigt!
 
Jag brukar ytterst sällan (läs aldrig) orka bry mig eller ta ställning. Och detta är inte för att jag är lat eller har svårigheter med att uttrycka mig och mina åsikter. Nej, detta har med att göra att jag anser att vad jag än gör eller säger så kommer det inte påverka mänsklighetens DUMHET!
 
Artikeln som fick mig att känna på det här viset menar att den gamla barnboken, som jag vuxit upp med, Folk och rövare i Kamomilla stad, visar på högerextrema ideologier. I nästa mening påstår då en svensk teaterregissör vid namn Sofia Jupither att boken visar barn att om man inte har det man behöver så kan man kidnappa någon. Karaktärerna i boken kidnappar nämligen en kvinna då de behöver ha sitt hem städat. Hur kan man kläcka ur sig något sådant? Jag blir såååå IRRITERAD!? Menar du (Sofia) att om man har vuxit upp med denna bok så kanske man kidnappar någon för att man behöver något? Hur kan man ens komma fram till den tanken? Jag är så less på det som enligt min åsikt är huvudproblemet här, nämligen att det alltid nu för tiden är någon annans fel!
 
Om jag kidnappar någon nu då för att jag behöver något, ska vi skylla det på en barnbok? Ungdomar tar överdoser på knark och helt plötsligt är det familjemedlemmarnas, skolans eller samhällets fel? Likadant med människor som utför kriminella handlingar?
 
Jag är inte så naiv att jag inte förstår att det finns nyanser av allting. Men, någonstans så måste väl jag som individ vara ansvarig för att lära mig att det inte är okej att kidnappa någon? Jag som individ måste vara enskilt ansvarig om jag väljer att stoppa i mig knark. Ingen annan har ju tvingat mig? Jag som individ måste ta ansvar för de kriminella gärningar som jag gör.
 
Sluta dumförklara människor och påstå att vi inte är intelligenta nog att själv veta vad som är rätt och fel! Jag blir fullkomligt galen!! Och ta ansvar för sjutton!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback